Sunday, March 08, 2009

GSM Great Super Muslim

Kelmarin jumaat 6hb march 09,jam 5 ptg hingga sabtu 8 pagi telah selamat berlangsungnya program Qiamullail yang telah saya olah kembali dalam modul yang diadaptasi dari kursus GSC,satu modul peningkatan potensi diri yang diasaskan oleh Dr Napolean Hill.

Secara umumnya program itu saya sifatkan tidaklah begitu berjaya kerana beberapa faktor kelemahan dalam perlaksanaan modulnya.Memang diakui kakitangan yang terlibat dalam mengendalikan program ini adalah dari mereka yang tidak pernah menyertai program itu sebelumnya kecuali saya,jadi sudah tentu agak sukar untuk memberikan arahan yang berkesan,tambahan lagi pertukaran facilitator dan komitmen mereka yang tidak begitu mendalam dalam melaksankan program yang dirancang.

Apapun kelemahan itu haruslah dipertanggungjawabkan keatas diri saya sendiri yang bertindak sebagai pengarah program.Kegagalan yang pertama ialah gagal membentuk team yang sempurna dan bekerja.

faktor masa dan tempat juga turut memainkan peranan kearah itu,jumaat 5 petang hingga sabtu 8 pagi bukanlah masa yang cukup untuk menjayakan program tersebut dengan lebih berkesan.Apapun pengisisan program ini agak berjaya andai dilihat dari pengisian kepada program qiamullail yang berlangsung dalam suasana yang agak berlainan.

Program berjalan agak baik pada mood permulaan,pelajar kelihatan agak teruja dan terkesan dengan suasana program yang agak berlainan.perlaksanaan program agak hambar oleh beberapa orang guru yang seperti tidak begitu memahami kehendak sebenar perjalanan program.

Harapan pada program yang akan datang perjalanannya akan lebih lancar dengan slot slot yang seterusnya.Juga kerjasama yang lebih jitu diberikan oleh semua guru yang terlibat sebagai fasilitator membantu tugas tugas saya merencanakan pemikiran dan minda pelajar sebagai seorang yang berjaya di dunia dan akhirat.

No comments: