Monday, March 16, 2009

Bicara tentang harta rampasan (Ghanimah)

Bolehkah kita sifatkan pilihanraya sebagai medan peperangan.?lalu apabila kita menang di sesebuah kawasan samada dun atau parlimen kita telah dianggap menguasai kawasan tersebut,bagaimana pula dalam konteks sesebuah negeri yang mempunyai pengurusan dan harta melalui anak syarikat kepunyaan kerajaan negeri?bolehkah kita sifatkan harta harta itu sebagai ghanimah?atau bagaimana?

Saya mengambil contoh Selangor,negeri yang saya sedang bermastatutin sekarang dan mencari rezeki di situ.Kerajaan negeri Selangor mempunyai beberapa anak syarikat yang bernaung di bawah perbadanan kerajaan negeri atau menteri besar.Antaranya ialah PKNS,dan apa yang ingin saya sentuh di sini ialah Yayasan Selangor yang menguruskan hal ehwal pendidikan anak anak Selangor.

Apa yang saya tahu ialah Yayasan Selangor ini diketuai oleh seorang pengarah yang bernama Haji Takril,menurut ceritanya beliau ini pernah dipecat semasa awal pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat dulu kemudian diambil kembali kerana takut membawa kontroversi barangkali atau masih ingin memberikan peluang untuk beliau memperbaiki perkhidmatan.Difahamkan juga ada beberapa orang pegawai di bawahnya turut dipecat dan diambil kembali entah atas alasan apa saya juga kurang pasti.

Sebagaimana di jabatan jabatan lain,Yayasan Selangor juga mempunyai persatuan kebajikan untuk pekerjanya yang diberi nama Persatuan Kebajikan dan Sukan Kakitangan Yayasan Selangor(PKSK).Aktiviti persatuan ini tidaklah saya ketahui secara detail,cuma sebahagian sahaja yang saya tahu ialah persatuan ini ada menguruskan hartanah yang menggunakan nama Yayasan Selangor.Hartanah itu adalah berupa kiosk kiosk yang terpacak sekeliling bangunan Yayasan Selangor di Bukit Bintang.

Apa yang meragukan pula ialah beberapa kiosk itu telah diserahkan pengurusannya di bawah satu syarikat yang bernama GREEN NETWORK yang dipercayai mempunyai hubungan dengan salah seorang kakitangan Yayasan Selangor yang memegang jawatan biro ekonomi dalam PKSK.Saya pernah berurusan dengan pegawai itu yang sempat saya kenali sebagai en Zurin sahaja.Dalam perbincangan saya dengannya beliau pernah menimbulkan satu polimik berkenaan dengan politik yang memberikan isyarat kepada saya betapa dia adalah penyokong UMNO.

Berurusan dengan orang sebegini membuatkan hati saya menjadi sedih,kerana PAS telahpun menang di Selangor tetapi saya sebagai ahli dan penyokong PAS diperlakukan sebegitu oleh kakitangan sebuah badan yang bernaung dibawah kerajaan Pakatan Rakyat.

Mengapa PAS tidak boleh menguasai Yayasan Selangor yang masih dikuasai oleh juak juak dan pencacai Umno yang rakus dan tamak itu.?

Adakah kita dinafikan dari menikmati GHANIMAH PERANG MARCH 2008 yang lalu..?

No comments: