Monday, April 20, 2009

Organisasi kecil

Beberapa hari ini saya banyak termenung memikirkan hal ehwal pelajar dan perjalanan jadual harian organisasi kecil As Syakirin.Sudah masuk bulan keempat saya di sana tetapi belum kelihatan bibit bibit mekar 'wajah hamba' dalam lembaran diari hidup mereka.

Saya termenung mengenangkan betapa itulah gambaran kepada sebuah kehidupan yang ramai antara kita yang membariskan diri sebagai pejuang kebenaran ini bertungkus lumus memastikan pentas yang kondusif terhampar di hadapan mata.Itu semua kita dedikasikan dengan istiqamahnya melalui platform politik.

As Syakirin adalah sebuah monumen kecil yang mewakili sebuah negara Islam yang bakal terbina pada masa depan.Saya adalah antara mereka yang terlibat melakar perjalanan,menyumbang saranan dan menyiram seteguk dua cinta dari keagungan cahaya Ilahi.Tetapi saya bukan 'nakhoda'nya yang akan menentukan arah sebenar sasar perjalanan.Evolusi Ilmuana belum berada pada tracknya yang sebenar.

Anak anak remaja itu punya latarbelakang yang pelbagai.Kebanyakan mereka datang dari keluarga sederhana dan tidak kurang juga dari keluarga yang berada.Pendek kata makan pakai mereka semuanya beres.Kekurangan mereka adalah 'ilmu dan didikan' yang menjadi harapan kepada ibubapa mereka untuk dijadikan bekal buat meneruskan kehidupan.

'Profesional bertakwa' adalah kata kata azimat yang perlu dijadikan pemangkin kepada semua guru dalam setiap nafas pergerakan tugas mereka saban hari.Persoalan selalunya timbul dalam setiap azam yang dilafazkan..jujurkah mereka melaksanakan niat itu?

No comments: