Friday, June 19, 2009

Ulasan kenyataan Ketua Pemuda PAS

Isu kerajaan perpaduan telah sampai ke tahap yang makin kronik,idea dilontarkan tetapi tidak ada usaha untuk memberi penerangan dengan secara terperinci.Mereka yang menyokong idea itu seolah bersikap 'lontar dan lari' dari menghadapi hakikat bahawa Massa 'teruja' untuk mendengar perincian tentang idea tersebut.

Oleh kerana sikap yang 'longlai' itu membuatkan ramai yang membuat huraian tersendiri dan mula beranggapan sesuatu yang 'kurang enak' telah berlaku.Lalu mereka menyifatkan idea kerajaan perpaduan itu adalah satu usaha sulit yang hanya akan memihak kepada UMNO sekaligus mendapat reaksi yang tidak baik dari ramai pihak.

Ramai yang marah termasuk Tuan Guru Nik Aziz,lalu mengeluarkan keyataan yang mungkin menambahkan luka dan jurang antara dua pihak yang membawa fahaman yang berbeza dalam hal ini.

Terbaru Ketua Pemuda PAS tampil pula dengan temuramah bersama Malaysiakini yang menyifatkan 'idea kerajaan perpadua itu adalah umpama usaha Musa (AS) berdakwah kepada Firaun'.Satu hujah yang telah dilontarkan untuk menyokong usaha 'Kerajaan Perpaduan'.

Saya melihat idea dakwah Musa kepada Firaun itu memang benar,dan harus dirujuk kembali dalam melaksanakan sunnah dakwah dalam kehidupan kita hari ini.Tetapi persoalan timbul juga dari pemikiran saya,kenapa idea itu baru timbul hari ini dan tidak 20 atau 30 tahun yang lalu atau paling kurang pun sebelum terbentuknya gabungan dalam pakatan rakyat..?

Adakah Ulama dalam PAS baru tersedar tentang sunnah dakwah tersebut sedangkan sebelum ini mereka tidak mengambil jalan itu sebagai usaha untuk berhadapan dengan kerajaan UMNO BN.

Seperti ada sesuatu yang tidak kena dalam tindakan kita apabila sudah bertahalluf bersama Pakatan Rakyat kemudian bertindak seolah ingin menyalahi perjanjian yang telah diputuskan.Tentunya idea Kerajaan Perpaduan akan mendatangkan satu perasaan yang kurang enak di kalangan rakan Pakatan Rakyat yang jelas tidak bersetuju dengan idea tersebut.

Sunnah dakwah Musa adalah benar tetapi bukanlah HIKMAH yang harus kita pakai pada waktu yang genting begini.

No comments: