Monday, December 03, 2007

Sistem penyampaian maklumat

Di dalam kepala saya masih lagi berfikir betapa usaha kita akan menjadi sia sia andai masih tidak menguasai sistem penyampaian maklumat kepada rakyat.Walau sebesar manapun isu yang tercetus pasti akan akhirnya berjaya dimanipulasi beritanya oleh media kerajaan.Masalah utamanya ialah rakyat tidak mendapat laporan yang betul.

Saya suka menamakan usaha kita dalam menyertai pilihanraya sebagai perang terhadap 'paksi kejahatan'.Memang diakui bahawa perjuangan menegakkan kebenaran itu adalah satu tugas yang amat berat malah memerlukan perancangan yang teliti serta usaha yang gigih dan berterusan.

Cuba lihat kembali kepada perjuangan Rasulullah SAW semasa membawa risalah tauhid dulu.Baginda walaubagaimanapun hanya bergantung kepada sistem penyampaian individu untuk memastikan risalah islam itu dapat diterima oleh kaumnya.

Dalam konteks kita sekarang adakah 'sunnah' perjuangan itu telah berjaya dipraktiskan oleh semua yang mengaku diri sebagai seorang pejuang.Sebenarnya kebijaksanaan dan suasana semasa membolehkan kita semua bergerak dengan lebih pantas dan berkesan lagi andai semua syarat syarat sunnah itu diikuti dengan jayanya.

Kejayaan kita harus dikoreksi kembali sesuai dengan apa yang telah dituntut oleh sunnah.Setiap orang harus menyediakan 'Abu Bakar,Omar,Osman dan Ali' mereka sendiri.Atau sekurang kurangnya mereka mengaplikasi sistem perniagaan MLM yang begitu popular dewasa ini dengan setiap seorang hanya perlu membawa 2 orang dibawahnya.Bayangkan dalam waktu yang singkat kita akan berjaya membina rangkaian yang ampuh lagi kukuh kedudukannya.

Fikir fikirkan dan bersedialah untuk satu evolusi yang baru ini..!

No comments: