Thursday, November 29, 2007

Raja Nazrin dan persekitaran

Sejak kebelakangan ini kerap juga ucapan Tengku Mahkota Perak itu tersiar dalam media.Barang kali reputasi dirinya yang agak baik serta kedudukan yang sudah tentu boleh menarik minat ramai untuk mengikutinya.

Terbaru beliau ada menyebut tentang modal insan dan persekitaran.Satu topik yang amat menarik di hati saya,bezanya saya bukanlah 'seseorang' yang boleh menarik minat ramai untuk memperkatakan tentangnya.Cukup sebagai mengulas dan menyokong.

Sebagaimana 'Modal insan' yang selalu menjadi sebutan Perdana Menteri,kini 'persekitaran' akan menjadi satu lagi isu yang menarik untuk diperkatakan oleh semua orang.Keduanya telah ditonjolkan oleh dua tokoh yang besar dalam negara.Yang mana kedua isu itu juga telah mengambarkan kepada rakyat tentang kesedaran politik yang harus diambil kira dengan sebaik mungkin.

Yang jelas di sini,'persekitaran yang telah disebutkan oleh Raja Nazrin itu adalah berperanan sebagai 'sedikit pembetulan' kepada isu yang terdahulu pernah disebutkan oleh Perdana Menteri Adullah Badawi.

Secara umumnya kita bersetuju dengan program 'modal insan' tetapi haruslah selari dengan 'persekitaran' yang lebih sihat.Tanpanya ia tidak membawa apa apa makna.

No comments: