Friday, December 07, 2007

Diplomasi sebelum perang

Momentum rakyat terhadap kehangatan pilihanraya kini sedang melalui plot yang agak tegang sekalipun belum pada tahap klimaks.Watak watak yang mengambil bahagian dalam menjayakan jalan cerita begitu rancak beraksi.Gendang perang seakan sudah mula dipalu.Masing masing dua angkatan BN dan BA sama sama saling menunjukkan kekuatan serta persediaan ke arah puncak pertembungan dalam pilihanraya.

Dalam suasana ramai yang masih meragukan ketelusan SPR mengendalikan pilihanraya,barisan pembangkang seolah olah tiada pilihan melainkan terus berusaha mengatur strategi.Sehingga semalam barisan alternatif yang terdiri daripada parti parti politik dan badan NGO melalui Anwar Ibrahim dari parti Keadilan telah memanggil sidang media bagi menyatakan hasrat untuk bertemu dengan Perdana Menteri bagi membincangkan isu isu yang berkait.Usaha usaha diplomasi ini dilihat sebagai 'berhemah' dalam menangani ketegangan yang makin memuncak sejak kebelakangan ini.

Persoalannya adakah Perdana Menteri sedia untuk menerima mereka untuk berbincang..? Kewibawaan Abdullah Badawi seolah olah sedang diuji samada beliau bersedia untuk mengotakan janji untuk 'mendengar' semua masalah rakyat tanpa melihat daripada pihak mana mereka itu datang.Besarlah harapan rakyat agar Perdana Menteri benar benar ingin menghayati setiap apa jua kata kata yang pernah dilontarkannya sebelum ini.

Sejak mula mengambil alih tampuk pemerintahan negara beberapa tahun yang lalu,Abdullah dilihat begitu 'lunak' dan banyak membayangkan suasana 'harmoni' dalam ucapannya membuatkan rakyat rasa terharu seakan sinar yang bakal terpancar dalam sistem pemerintahan negara esoknya.

'Islam Hadhari','Damai abadi','memerangi rasuah','bekerja bersama saya' dan berbagai bagai lagi adalah antara kata lunak yang amat menyenangkan hati semua pihak.Tetapi sejak kebelakangan ini mengapa Abdullah dilihat menjadi sedikit 'liar' melanggar semua prinsip diri yang tergambar melalui kata kata yang pernah diungkapkannya itu.

Barangkali 'hasutan' disekelilingnya begitu kuat mengasak,tidak tahu ianya berpunca daripada 'manusia' ataupun 'jin',kerana kita semua sudah maklum akan dua unsur ini yang sering mengganggu anak Adam hingga ke hari kiamat kelak.

Sayugianya Abdullah harus sering datang ke kelantan berbimbingan tangan dengan Tok Guru Nik Aziz agar hati sentiasa terasa 'dingin dan harmoni' selalu.Atau mungkin Ustaz Asri yang berada jauh di perlis, 'berbisiklah' sesuatu kepada memanda agar kebenaran terpancar dihujung usaha.

No comments: