Saturday, January 31, 2009

Dilema dua kerjaya

Bolehkah dalam satu masa seseorang menjayakan dua misi yang berbeza..?satu, dia perlu memastikan ekonomi keluarga berada dalam keadaan stabil..dua,dia perlu memberikan komitmen yang tinggi dalam tugas dakwah kepada masyarakat..

Dalam hal ini saya suka mengimbas kembali bagaimana Rasulullah SAW berjaya mengurus diri dalam memastikan tugas dakwah berjalan dengan lancar tanpa 'terjerat' dengan masalah ekonomi rumahtangga yang bakal memeningkan kepala seterusnya mengagalkan semua perancangan sedia ada.

Sebelum Rasulullah SAW bermula dengan usaha dakwah baginda telah berkecimpung dalam dunia perniagaan dan berjaya serta dikagumi ramai.Setelah usaha dakwah bermula baginda telah memberikan perhatian 100% kepadanya 'tanpa melalui' permasalahan ekonomi yang banyak menghantui pemikiran ramai aktivis dakwah pada hari ini.

Persoalannya,mengapa dan bagaimana mereka boleh terjerat dalam permasalahan yang begitu?justeru 'sunnah pengurusan diri' yang cemerlang pernah dilalui oleh Baginda haruslah dikupas dan dihadamkan kembali oleh semua lapisan pendakwah agar perjalanan tugas mereka berlangsung dengan jayanya insyaallah.

No comments: