Thursday, February 24, 2005

Merawat institusi sosial

Sebagai salah satu bahagian dari institusi tersebut, saya secara sedar sedang melihat bibit bibit atau sindrom yang sedang melanda,bahkan saya yakin ramai daripada mereka yang berada di sekeliling juga sedang merasakan peri bahaya akan ancaman dari virus tersebut.

Ramai pihak telahpun menyuarakan keresahan itu samada melalui sembang sembang kedai kopi,seminar,forum dan debat malah hingga ke parlimen sekalipun,namun permasalahan itu belum nampak akan mengendur dan mententeram hati setiap warga yang perihatin.Persoalannya,adakah masalah tersebut begitu liat dan kebal untuk pulih ceria seperti suasana yang sepatutnya..?

Jawapannya adalah tidak.Malah persoalan itu harus dilihat kepada punca utama yang mengakibatkan keadaan itu menjadi sedemikian rupa.Langkah langkah ke arah pemulihan itu haruslah dimulakan daripada akar umbi permasalahan dan dilakukan dengan lebih detil dan serius.

Hari ini setiap jiwa dari masyarakat malaysia sedang menghadapi masalah dan dalam dilema dua budaya yang bertentangan.Pertembungan antara dua norma agama dan gaya hidup glamour.Tidak dinafikan ramai di kalangan ibu bapa begitu perihatin dan sedar betapa pentingnya memberikan didikan agama yang secukupnya terhadap anak anak.Namun kesedaran dan usaha kearah itu tentu saje akan menghadapi halangan dan cabaran yang besar oleh gaya hidup masyarakat setempat pada hari ini.Pagi mereka akan ke sekolah mendengar dan memahami apa yang disajikan melalui pengajian agama,manakala sebelah petang dan malam pula mereka diasak dengan budaya yang berbeza daripada program televisyen dan sumber yang berbagai.

Fenomena itu bolehlah digambarkan seperti 'mandi dan kembali terjun bermain lumpur'.Hasilnya badan mereka akan sentiasa kotor dan tercemar.

2 comments:

ain said...

hey, u tak ada tagboard ke? anyhoos, thanx for visiting my site. =)

Fia_rindui said...

hai ain..thanks too for coming..actually i belum buatkan lagi maybe next time kot..i jugak bz da jarang2 post..rajin2 belajar ye ain..