Thursday, February 15, 2007

Rentak berfikir

Ada kalanya amat susah untuk seseorang yang tidak berpentas seperti saya ini menentukan hala tuju sebenar dalam menentukan gaya dan rentak berfikir.Sekali sekala pemikiran akan berubah mengikut tempo pembacaan atau paparan media semasa.Pada ketika yang lain pula ia akan berubah mengikut pendapat dan hujah dari orang orang sekeliling.

Andai dilihat dari luar sudut,pasti orang lain akan menilai betapa saya adalah seseorang yang tidak konsisten dalam menentukan gaya dan corak berfikir.Atau dengan lain perkataan boleh lah diumpamakan 'seperti lalang' yang mudah dilentur mengikut angin yang datang dari arah yang berbeza.Mujur saya belum lagi menjadi seseorang yang sering menjadi perhatian ramai seperti ahli politik atau tokoh masyarakat yang disegani ramai.

Apapun keadaannya, saya masih lagi mampu untuk memaafkan diri kerana sering meletakkan diri dalam peringkat pengisian dan pembangunan minda serta jati diri.Saya memang belum menjadi apa apa selain seorang manusia yang sedang berkial kial mencari arah dan hala tuju dalam kehidupan.Namun begitu, saya sudah melihat rangka kepada pemikiran yang bakal saya bawa itu pada peringkat permulaanya barangkali.

Berbanding orang lain,perkembangan minda saya memang diakui lambat untuk berkembang.Apatah lagi bila dilihat kepada bilangan umur yang sudah semakin meningkat.Manakala taraf kehidupan sudah pun berubah.Sepatutnya saya sudah menjadi manusia yang sangat matang dalam membawa aspirasi diri ke dalam masyarakat sekeliling.

Sekalipun saya sering meletakkan diri sebaris dengan tokoh ilmuan yang lain tetapi usaha dan gerakkerja saya jauh lebih mundur berbanding mereka dalam memberikan sumbangan kepada masyarakat.Bukannya tidak ada,tetapi usaha itu terlalu kecil berbanding apa yang sepatutnya saya boleh sumbangkan kepada mereka.Sebagai contoh terdekat ialah, dalam kerja kerja penulisan ini yang sering saje tergendala dan tidak berjalan dengan lancarnya mengikut jadual serta masa yang telah berlalu.

Mungkin saya melihat kerja kerja yang sebegini kurang mendatangkan hasil dan impak kepada masyarakat kerana telah tersimpul dalam pemikiran mengatakan bahawa tidak ramai yang mampu untuk sampai ke capaian blog ini,jadi saya merasa usaha itu seakan kurang berbaloi berbanding ruang lain yang lebih berkesan.

Persoalannya ialah dimanakah ruang yang dikatakan lebih baik itu?

No comments: